Leerdam – Speciaal voor de Glaskunstbeurs 2015 ontwierp glasblazer/kunstenaar Gert Bullée het beursobject, Solid.Bullées beursobject en zijn recente werk zullen van vrijdag 11 tot en met zondag 13 september  te zien zijn in een speciaal aan hem gewijde tentoonstelling.

‘Ik weet nog goed dat ik 20 jaar geleden met m’n vrouw door Leerdam liep en dat we het affiche zagen hangen van de Glaskunstbeurs. ‘Stel je voor dat mijn naam daar op zou staan’: Gertje Bullée. En nu, in 2015, is het zover.’

Toen de organisatie het aan hem vroeg, heeft hij drie dagen bedenktijd moeten nemen. ‘Want meestal ben ik iemand die niet zo nodig op de voorgrond hoeft te staan. Laat mij maar gewoon m’n werk doen. Uiteindelijk heb ik de knoop toch doorgehakt en ‘ja’ gezegd. Dat ik het object heb mogen maken en mogen ontwerpen vervult mij eigenlijk met een onbeschrijfelijk gevoel van trots. Wat ben ik vereerd. Ik krijg er nu nog steeds kippenvel van.’

Organisch
Bullée heeft een object gemaakt in de vorm van een witte, halve bol. Met in de kern drie blauwe bellen. ‘Normaal is mijn werk organisch van buiten met strakke lijnen van binnen. En meestal voorzien van een  witte überfang. Dit keer heb ik helemaal andersom gewerkt. De buitenkant is dit keer juist heel strak, terwijl de binnenkant met die drie blauwe bellen juist organisch is.’

Zoals zo vaak heeft Bullée zich ook dit keer laten inspireren door prachtige mineralen en geoden die hij vindt tijdens vakanties, bijvoorbeeld op het strand van Normandië. “In één van die stenen zat een gat met mineraaltjes erin. Dat vond ik fascinerend mooi. Daar ben ik verder mee gaan spelen.”

Royal Leerdam Crystal
Gert Bullée wist al op heel jonge leeftijd dat hij glasblazer wilde worden. Hij begon zijn carrière op zestienjarige leeftijd bij Royal Leerdam Crystal (tegenwoordig Porselein en Fles). Daar klom hij op van leerling, via glasblazer tot meesterglasblazer. Hij volgde masterclasses in Schotland en wisselde ervaringen uit met glasblazers uit Zweden en Tsjechië. ‘Fantastisch vond ik het werken in de binnentuin van het Museum voor Schone Kunsten in Gent, tijdens de Gentse feesten’, zegt Gert op z’n eigen website.

Freelancer
In 2009 kwam er een eind aan zijn 23-jarige dienstverband bij de glasfabriek.  De Leerdammer kreeg nog een mooi aanbod om bij Van Tetterode Glasobjecten in Amsterdam te komen werken. Maar de gouden bergen die hem in het vooruitzicht waren gesteld, konden niet worden waargemaakt. ‘Ik ben toen noodgedwongen voor mezelf begonnen. Het heeft me veel slapeloze nachten bezorgd, want ik was na zoveel jaren m’n vastigheid kwijt. Maar uiteindelijk ben ik heel blij dat ik freelancer ben geworden. De afgelopen zes jaar heb ik al veel meer van de wereld gezien dan in de 23 jaar dat daarvoor. Ik bezoek veel landen en studio’s. Dat was toen nog uit den boze bij de Glasfabriek.’

Bullée heeft geen eigen werkplaats. Hij werkt afwisselend bij studio Vrij Glas in Zaandam, Tetterode Glas Studio in Amsterdam, glasmuseum Het GlazenHuis in het Belgische Lommel en bij de Glasblazerij in Leerdam. “Ik werk vooral veel in Lommel, waar ik glasobjecten blaas in kleine oplagen die worden verkocht via de museumwinkel. Het gebeurt ook wel dat ze ‘s morgens naar me toekomen en zeggen: ‘Gert we hebben een vaas nodig, dit is de prijs. Verzin maar iets.’ Dat is een heel prettige manier van werken.’

Ongeveer vier keer per maand is Gert aan het werk in Leerdam. ‘Het zou leuk zijn als ik er wat vaker zou kunnen werken, maar het komt niet altijd uit in de agenda.’

Glasontwerpers
Gert Bullée werkte met gerenommeerde glasontwerpers, zoals Siem van der Marel, Peter Bremers, Menno Jonker, Frans Molenaar, Sabine Linzen, Cees Dam, Simone van Bakel, Boris Sipek, Pieke Bergmans, Guido Geelen, Barbara Nanning, Bibi Smit, Arnout Visser, Marouschka Metz, Jan Jansen, Sjaak Smetsers, Jelena Popadic en Saniye Bildricin.  ‘Siem van der Marel is de eerste ontwerper waarmee ik veel gewerkt heb. We konden lezen en schrijven met elkaar. Hij heeft veel vertrouwen in mij gesteld. Verder hebben alle andere ontwerpers met hun eigen tekeningen en manieren van werken ervoor gezorgd dat ik goed leerde luisteren. Ik heb soms aan een klein schetsje al genoeg om het idee van een ontwerper om te zetten naar een glasvoorwerp.’

De laatste jaren maakt Bullée ook urnen in glas. Regelmatig is daarin het as van de overledene verwerkt. Vaak zijn nabestaanden bij het blazen aanwezig. “Een plechtig, soms emotioneel, maar prachtig moment”, zegt Bullée. “Het maken van as- en herinneringsobjecten vind ik altijd bijzonder, vanwege de mooie gesprekken met de nabestaanden.”

Bullée is een echte liefhebber. ‘Ik kan urenlang ademloos toekijken hoe andere glasblazers aan het werk zijn.  Als ik een glasobject zie, wil ik eerst weten hoe het gemaakt is. Ik kijk naar de techniek erachter, naar de moeilijkheidsgraad. Pas daarna geef ik een oordeel of ik het mooi vind of niet.’

Als hij tijd vindt, probeert hij ook zelf te ontwerpen.  ‘Ik vind het nog wel lastig. Dat komt omdat ik nogal een muggenzifter ben en kritisch ben naar mezelf toe. Pas als andere mensen iets mooi vinden van wat ik heb gemaakt, ben ik tevreden. Daar put ik heel veel energie uit.’

Dick Aanen, augustus 2015